onsdag 24 augusti 2011

Dag 293 - Fälg- och däcktester

Hugaligen...det här med att få till fälgar och däck var inte enkelt minsann. Idag har jag åkt skytteltrafik mellan däckfirman (som för övrigt var mycket trevliga och hjälpsamma) och garaget och provat alla möjliga kombinationer. 185:orna på 5,5:orna, 165:orna på 5,5:orna och 165:orna på sextummarna. Tyvärr håller ju alla mina fälgar utom de fula sportfälgarna fel ET (Offset) så det är inte lätt att få till det så det inte tar i skärmkanterna. Ett problem är ju att bilen är sänkt, fast det ska ju egentligen inte avgöra nåt eftersom hjulet ändå ska gå fritt. Till slut bestämde jag mig för att köra på 165:orna på 5,5-tumsfälgarna med ET18 och det funkar nog...fast det hade ju sett bättre ut med en högre profil än 70. Nu ser det lite "fjesigt" ut. Dock ser det bättre ut i verkligheten än på bild såg jag nu när jag tankade av kameran. Lustigt hur lurat ögat kan bli då.
Jag märker ju vart det här barkar. Jag kommer att köpa nya fälgar. Det lutar åt klassiska 4-spoke Revolution Wheels på sex tum och ET25. Var i kontakt med England idag, men de kan inte leverera så jag har dem hemma förrän den 15:e september och nog hade jag väl tänkt ut på vägarna innan dess. Det här får alltså fungera tills dess.















185:orna, 70-profil på 5,5-tummarna. Ser märkligt svulligt ut och går inte fritt från skärmkanterna.















165:orna på 6" Intrafälgar. Ser inte klokt ut. Dessutom kan jag inte rekommendera så smala däck eftersom de då går innanför fälgkanten så att säga. Jobbigt om man kör emot nåt.















165:orna på 5,5-tummarna. Den här kombinationen blev bäst även om det ser lite smått ut. Tänk om jag bara hade åttioprofil på dem...eller om jag t.o.m. hade haft 175:or med lite högre profil att testa med. Fälgarna i sig är ju helt ok med kromringar och emblem i navkåpan (kommer senare). Tack G för tipset! :)

Nu ska jag gräva djuuuuuuuuuuuuuuuuuuuupt i plånkan, fundera, tänka, rationalisera och kanske t.o.m. prioritera bort maten resten av månaden....då kanske jag kan har råd att beställa ett par nya fälgar.

De fälgar jag tjatar om är de här:



















Är det inte julafton snart?

Inga kommentarer: