lördag 4 september 2010

Dag 215 - Stolar

Man måste ju ha stolar i bilen också. Och dessa måste dessutom sitta fast. Eftersom jag valt sjuttiotalsrecaros istället för de fantastiskt makalöst fula originalstolarna så passar det inte rakt av, utan nya fästen måste tillverkas. Jag valde aluminium, som är ett fantastiskt material att jobba med. Lättbearbetat och lätt! :))



Jag valde 50x8 mm
plattstång och borrade hål för att fästa mot originalskenorna samt mot stolarna. Mot skenorna valde jag att "helicoila" M8 för maximal styrka och slittålighet. Det finns ju risk för att stolarna ska monteras ur, monteras in, monteras ur...kanske.
Mot stolarna så fick det bli M6 försänkt 10.9 insexskruv.



Apropå försänkning så är det ju rätt intressant att se skillnaden mellan kinaverktyg och riktiga verktyg. De två hålen till vänster är gjorda med Julas försänkare. Högra hålet är gjorda med en Bosch dito. Alla hål gjordes i pelarborr och med samma varvtal. Say no more...jo förresten...en sak till...hade man velat anstränga sig hade man garanterat fått bättre resultat med Boschstålet, men detta duger för sitt ändamål. Med Julaverktyget hade man säkert fått splitter i ögat eller nåt. :)



De två adapterplattorna monterade under stolen.



Och voila! Det ser ju lysande ut. Jag var liiiite orolig för hur höjden skulle bli eftersom jag inte hade nån referens, men det blev perfekt. I alla fall för min lekamen!

Inga kommentarer: