torsdag 25 juni 2009

Dag 107-108 - Vilan är över!

Arbetet är igång igen. Inget mer slappande nu. (Har iof. sparkat igång min Land Rover under "ledigheten"). Efter lite noggrannare undersökning av de till synes så rostiga fjäderbenen, så visade det sig att det mesta faktiskt var gammal färg och underredsmassa som hade flagnat. Införskaffade riktigt blästermedia, d.v.s. Aluminiumoxid av den tuffaste sorten. Dyrt som skit var det, men väl värt det om man tänker på verkningsgraden. Aldrig mer sand, det säger jag då! Vilket skit det är!



Resultatet efter grovblästring. T.o.m. fjäderbenstallriken är i mycket gott skick så jag kan använda dessa. En finare och grundligare blästring med finare media står på tur.


Hann med några saker till när skåpet ändå var igång...

Oken isärtagna och granskade. Dom får med beröm godkänt. Behöver bara blästra upp dom och byta packningar så är dom tiptop!


Avfettade och insmorda invändigt för att inte rosten ska hinna dit under tiden jag blästrar oken.



De åtta kolvarna har klarat sig helt utan rostskador på glidytorna. Endast den delen som sticker ut var lite rostiga, men det är lätt avsvarvat och ligger nu nerdoppat i smedjans rostlösare.




Nya grejor både från fynd på nätet och från Walloth. Kliar det nåt i fingrarna att få montera då?? Nääääää......!





Ytterligare ett gäng nya prylar...fiiiiiiiiiint!


Ett nyförvärv väl värt att skriva om. TIG-svetsen, den till vänster i bild, är en Kemppi AC/DC 250 som undertecknad kom över sent en torsdagkväll på blocket. En helt makalös maskin som fixar att svetsa ihop allt som svetsas kan! Jag är svinmegadumnöjd över kapet!!!

Inga kommentarer: