söndag 18 januari 2009

Dag 83 - Förberedning

Dagen har gått till att förbereda för inpassning av skärmen. Eftersom nya, tidigare dolda, ställen dyker upp när man kapar bort saker så dyker ju även rost upp som ett brev på posten. Dock inte nåt att börja grina över. 


En bit nedanför hörnet av bakruteramen var dålig och eftersom skärmplåten ligger under denna hade även rosten trängt in mellan dessa plåtar. Bara att kapa bort alltså.


Ny del tillverkad och svetsad på plats. Känns mycket bättre nu.


Rosten bortslipad och grundad med Hammerites rostgrund. Inte det billigaste, men ska förhoppningsvis stoppa rosten några år till. Denna grundfärgen är lämpad att måla direkt på rost så länge den inte sitter löst. Eftersom det är omöjligt att få en plåt 100%-igt ren från rost så borde detta kväva det sista som finns.



Och här är alltså skärmen som ska på plats. Blir en del fixande och trixande men jag har förhoppningar om att det ska bli bra!

2 kommentarer:

Holstcollection sa...

Kribbe, jag imponeras av ditt arbete och dina kunskaper. Men... hade det inte varit betydligt billigare (och enklare) att köpa ett riktigt friskt objekt från första början??? -Eller, det kanske bara jag som inte förstår tjusningen med att svetsa och byta plåt. Å andra sidan blir säkert slutresultatet något alldeles extra med en garanterat frisk kaross. /Lars

Kribbe sa...

Tja!

Jo det kan man ju tycka, men för det första finns det knappt några rostfria 02:or, för det andra så trodde jag nog inte att den skulle vara så dålig (omöjligt att se när bilen ej är nerplockad) och för det tredje så roas jag av renovering. En färdig bil är inte alls samma sak!