måndag 10 mars 2008

Dag 26 och 27 - Stora beslut fattas...

Innan jag skickade iväg bilen för blästring, hoppades och trodde jag att jag skulle slippa eländet med att byta rambenen. Detta är ju en hyggligt stor procedur eftersom hela bilens geometri då riskerar att rubbas... kortfattat... det är en del mätande för att få tillbaka de nya rambenen på rätt plats!



Såhär började det... lite kapa, lite skära, lite hacka... och vad hittar man?



Det här avgjorde saken. Bilden är tagen från insidan på golvets främre del. Rambalken är fastsvetsad under golvet och utgör en idealisk miljö för allas vår ovän rosten... ja.... kolla bara hur det kan se ut... äckligt!




P.g.a. att rambenen nu ska bort så krävdes en modifiering av snurrvaggan. Denna satt ju tidigare fäst i ramen men det funkar ju inte längre... ju... så därför har jag gjort en riktig bastard till infästning så nu hänger karossen i ramtunneln, växellådsfästet och i bägge stötdämpartornens infästning i karossen. Ja, jag vet... det kanske är lite överdrivet, men jag vill verkligen inte att hela skiten ska vrida sig som en metmask på en krok när jag sätter igång och roterar åbäket.



Första rambenet borta. Nu visar det sig att även främre delen av golvet bör bytas... nåväl, det är ju en rätt så enkel match... "a wååk inn dä paark, äss däj joos to säj..."



Rambenet... det är den bakre delen som syns på bild, och det är också den delen som är angripen. Främre delen är svinfin, vilket får mig att tänka konstiga tankar.... hmmm... kanske man ska böja till lite plåt och laga den istället för att punga ut med fem papp för två nya?

Återkommer om detta...

Inga kommentarer: