torsdag 30 juni 2011

Dag 275-276 - Framstolar

Äntligen är stolarna klara...känns som ett stort steg att få montera dem så det går att provköra kärran på riktigt, inte bara stå å torrgasa i garaget.

Det här lilla subprojektet var inte helt problemfritt. För det första så hade jag ju räknat fel på materialåtgång så jag fick beställa mer. Det tog ju sin lilla tid bara det. Sen ville vissa plastdetaljer (shit...jag höll på att särskriva...jag kanske håller på att bli sjuk? Överansträngd månne?) till å paja så jag fick lösa många vinylspänningsmekanismer med ståltråd och hogrings (c-formad märla som man använder för att nypa fast t.ex. vinyl, skumgummi m.m.). Sen var nackstöden, de jag trodde skulle vara minst problem med, de svåraste att få till eftersom det var grymt svårt att göra en mall av gammal vinyl som format sig med åren och töjt sig rejält. Många testkörningar där innan jag blev nöjd.















Lite småjusteringar finns kvar att göra. T.ex. ska jag sätta fler hogrings i ryggstödets nederkant för att eliminera ränderna som nu finns där. Original så sitter det plastlister som löper längs hela kanten och därför blir sträckningen jämn. Det var de listerna som pajade. Lösningen var alltså stålpinnar i sydda fållar och hogrings. Funkar fint, men det måste till fler av hoggisarna.















Undertecknad djupt koncentrerad. Tur att det inte ligger en limpa bredvid den röda flaskan, för då hade ju kanske folk börjat insinuera och tro en massa konstiga saker... :)















De två trotjänarna. Fantastiska maskiner som lätt betalat sig på detta jobb. Ett tips till andra som vill ge sig på inredningssömnad är ju att investera i RIKTIGA maskiner som t.ex. de ovan. De kostar inte mycket och är outslitliga.

Nästa gång blir det montering av stolarna. Wooohooooo!!!!

2 kommentarer:

Leif sa...

Jättesnyggt arbete. Det inspirerar. / Elof P1800

Kribbe sa...

Tackar så mycket!!! Bra att mitt jobb kan inspirera. Hittade din egna blogg. Ska bli intressant läsning! :)