Sista besiktningen på min kärra gjordes 1987 och då verkar det som att den inte gick igenom och därför bör man kunna anta att den inte varit i bruk sedan dess. Alltså, det har inte varit ström i systemet på tjugofyra år...tills idag...
Jag har gått igenom hela elsystemet visuellt och mätt upp alla kablar. Jag har lindat av all tejp och lindat om alla stammar. Ändå var det liiiite nervöst att lägga på sista batteripolen och spänna upp systemet. Man vet ju aldrig...nåt kan ju vara felkopplat trots alla dubbelkoller och sånt. (Upptäckte faktiskt ett fel, men hann åtgärda det innan...).
Mycket fungerade, men inte allt. Bl.a. visade det sig att blinkersspaken var lite trasig så den blev jag tvungen att ta isär och laga. Tutans släpkontakt hade brutits av. Några felkopplingar under säkringsdosan fick rättas till och ett glapp i höger bromsljus fixas (färg ifrån när jag målade reflektorerna hade smugit sig in).
Nu funkar all el minsann!
Känns lite mysko faktiskt...Har ju aldrig sett nåt som funkat på den här kärran tidigare. :)
Lite förberedelser inför imorgon när rovan ska startas upp. Har kopplat in en tryckmätare där oljetryckskontakten ska sitta. Sedan körde jag startmotorn med tändstiften urplockade. Ett tryck på dryga tre kilo med hjälp av endast startmotorn får anses godkänt! Nu kan jag sova lugnt inatt och se fram emot en mycket spännande morgondag! Wohooo!!
1 kommentar:
Äntligen, får hoppas att du kan komma ut i sommar-hättan och lufta den. Hoppas, som har nämnts tidigare att ditt förtroende för Bmw kan tänkas komma tillbaka lite smått nu.
Ps Är inte nådigt varmt i bilen nu på sommaren...
Mvh NK
Skicka en kommentar