söndag 21 november 2010

Dag 237 - Aldrig får man vara riktigt glad när man skruvar BMW

Hur många patruller ska man möta och hur många strider ska man utkämpa för att vinna den här fajten? Är nåt så ini "#%!"#¤%½!"#¤%&!"##¤&¤!! less på att verkligen ALLT måste lagas på den här bilen. Och inte bara saker som har suttit på ifrån början, utan även saker jag köper till den!!!! Allt......ALLT!!!!!!!

Var så nöjd att jag kommit över ventilknaster i fredags (har väl supit bort de gamla eller nåt) och planerade att få på toppen. Fick ju hämta hem den ifrån Walléns och allt såg ju jättefint ut tills jag skulle montera vipparmsbryggorna då det visade sig att ena sidan glappar skitmycket. Vid närmare gransking så har ju skiten spruckit. Är såååå less nu va. Fick bra pris på den här toppen, men som man brukar säga så blir det oftast dyrt att köpa billigt. Nu måste ju eländet in till Walléns igen för behandling och vem vet hur många tusen det slutar på den här gången? Har ju redan lagt över 6000:- på skrotet.















Toppen precis hämtat ifrån Walléns Motor. Planingen och ventilsätesfräsningen är proffsigt utförd...som förväntat















Jag bestämde mig för att lägga i Helicoil i samtliga gängor eftersom allt var slitet och dåligt. Det tog en stund. Det finns några gängor i en topp minsann.















Gjorde en tjock stålplatta för att styra in borren rakt och gjorde samma sak för gängtappen. Allt är nu precis 90 grader in i toppen precis som det ska vara















Helicoilad sida















Ventiltätningarna kan ibland vara sega att få på så jag passade på att göra ett verktyg för dessa också. En urborrad stålpinne i två dimensoner som vilar uppepå och på nederflänsen av tätningen. Nu går det att knacka dit tätningarna fint.















Ventilerna på plats















Nya vipparmar















Nytt allt.















Vipparmarna uppradade, monterade och redo. Allt såg bra ut tills...















...jag upptäckte det här. Hålet har slitits upp och blivit för stort. Dessutom är skiteländespissdyngan till topp sprucken i det inringade området. Sånt här får mig att tappa tålamodet...på riktigt...















Växellådan fick jag ihop i alla fall. Det var ju bekymmer med att få på lagret för ingående axel, men jag fick låna ett käckt verktyg för det så nu är det på plats. Är extremt förvånad att inte skiten exploderade i ansiktet på mig precis när jag skruvat dit sista skruven.

Aldrig mer en gammal BMW...aldrig mer...

2 kommentarer:

NK sa...

Så så ta det lugnt nu.
Nr 1: Grymt fin bil när den blir klar.
Nr 2: Bilen är ca 40 år inte konstigt att saker är trasiga speciellt när utgångsobjektet var hrm allt annat än topp.
Nr 3: Bmw är då fan så mycket mer körglädje än något annat fordon (om vi tänker runt denna tidsepoken).

Försök tänka bort toppen och tänk på det andra som är bra på bilen istället.

Har en 1,6 l topp liggandes annars...

Ps Man ska aldrig säga aldrig.

Kribbe sa...

1. Ja OM den blir klar nångång
2. Jo, men jag har aldrig varit med om att verkligen ALLT är trasigt på en bil
3. ...tänker bara på Porsche...Porsche, Porsche, Porsche...

Tack för supporten!