lördag 9 oktober 2010

Dag 226 - Kolvarna på plats. Wohooo!!!!

Det blev ju lite strul med vevstakslagrena bara för att undertecknad inte tänkte färdigt. Hade ju glömt att beställa M3-lager eftersom jag ju har M3-stakar i åbäket. Nåväl, fick hem dem under fredagen och någon timme senare satt alla fyra kolvar på plats minsann.















Första kolven på väg ner. Jo förresten, den uppmärksamme ser ju att kolvringskompressorn inte är av den vanliga typen. Detta är en lånad proffsmodell, och det är just såna här grejor som skiljer proffsens verktyg mot amatörernas. Vilket fantastiskt verktyg att jobba med. Ställ in kolvstorlek, öppna handtaget, peta in kolven och kläm åt. Lägg sedan i kolven och kompressorn kommer att ligga kvar UPPE på blocket p.g.a. sin snillrika konstruktion...alltså den tenderar inte till att vilja med ner i loppet. Detta beror på korrugeringar i själva stålbandet. Fantastiskt!
















Alla fyra kolvarna på plats. Ser vackert ut. Måste man verkligen ha topplock? Kan man inte bara köra med en glasskiva? ;)

(Jag har märkt att kylvattenkanalerna ser väldans rostiga ut på bild, men så farligt är det inte. Kamerablixten vill till att förstärka det intrycket...varför vet jag inte, för såvitt jag vet har jag då inte behandlat blixtsvinet illa!?)

Inga kommentarer: