Jag gjorde ju en sån tabbe, va, och lämnade in blocket på borrning INNAN jag hade avrostat det (ivrig?). Inte så listigt. Jobb man glömmer, skiter i eller helt enkelt inte vet om att det bör göras får man ju igen med ränta. Det brukar alltid vara krångligare att göra sånt i efterhand. Detta gällde naturligtvis även det här...
Ägnade någon timme åt att tejpa igen vartenda litet hål som finns i blocket. Inte helt enkelt att få allting 100% tätt. Blästersand har ju en förmåga att leta sig in på ställen man inte tror är möjliga. Dessutom vill man ju helst använda riktig blästertejp för jobbet, och då tar det ju lite extra tid än om man bara kört rätt av med silvertejp el. dylikt. Den senare lämpar sig inte särskilt bra som blästertejp eftersom den "smälter" och blir kladdig.
Blocket blästrat, först med vanlig filtersand sedan med aluminiumsilikat. Förresten, varför blästrar man egentligen med sand? Det är ju helt värdelöst. Det tar ju inte rost för fem öre, dammar, och ger en silikos. Hugaligen. Ja just det ja...jag gjorde det för att det är billigt. Körde på lite med sand först för att ta det värsta.
Sedan var det renblåsning. Tog väl säkert 45 minuter att få allt kliniskt rent. Tvättade även av motorstativet. Vill ju inte riskera att ett endaste blästerkorn kommer in i motorn...huuuugaligen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar