måndag 31 augusti 2009

Dag 121 - Borrning

Måste erkänna att det går lite långsamt och segt nu. Inte för att jag tappat sugen, utan för att jag kommit i det stadiet att jag måste få tag på grejor, mått m.m. Kommer inte vidare med fram- och bakvagnen innan jag fått nya grejor...eller...ja...inte fått...KÖPT nya prylar.
Listhålsborrningen är påbörjad. Har gjort klart för de övre listerna, men måste mäta upp midjelisternas hål på en originalbil innan jag törs sätta borren i plåten. Är lite skeptisk till Walloth's borrmall, som säger att listen mellan dörren och bakre hjulhus ska droppa neråt i bakkant...undrar om det verkligen är sant, eller om det är nåt tyskt påfund...hmmm...



Människans bästa vän: Verktyg. Införskaffade en ny stegborr för listhålen. Alla som provat borra tunnplåt med en vanlig borr vet vad jag snackar om. Hålen blir trekantiga. Stegborren gör jobbet. Köp dock riktiga grejor, absolut inte nåt kinajuck från Jula eller liknande. Kvalitet ska det vara!!



Jepp. Hål i plåten blev det.



Har börjat lite smått med klumpen också. Fattar inte, men den verkar svintajt. Kanske är den renoverad någongång i tiden?? Jag nöjer mig med att packa om den och måla upp den.

Har fortfarande bekymmer med att hitta rätt underredsmassa. Jag är ute efter den gummiaktiga massan som sitter på de flesta nya bilarna. En studsbollsgummiliknande massa som blir helt torr och sitter så ini bänken. Konstigt nog verkar ingen veta var man får tag på sånt...

Tips någon?

Inga kommentarer: