måndag 27 april 2009

Dag 97,98 och 99 - Det rör på sig!

Nu börjar det hända stora grejor! Ägnade två dagar att snudd på med mikroskop gå över hela bilen för att kompletteringssvetsa missade eller ofärdiga sömmar, samt byta ut alla kabelclips som är svetsade över hela karossen. Hur noga man än tycker man varit så är det alltid ställen där man missat eller att man tänkt: "Det fixar jag sen...". Tjena...fy vad mycket "det-ska-jag-fixa-sen-jobb" det blir i slutänden....
Det knåpigaste jobbet var nog att byta ut hela dropplisten på vänster sida och delar av den även på höger sida...men bra blev det, och rost är ett minne blott!



Och här har jag satt dit den här grejen...ni vet...den som är där för att....eh...hrm....hehe....jag erkänner...jag har inte den blekaste aning om vad den här lilla roliga öglan gör just här, och på andra sidan. Men original är original, så den ska på plats....
(Misstänker dock att det kan vara nån typ av transportsäkringsögla...)




Och här har vi några av plåtclipsen. En närstudie visar också på den ytrost bilen ådragit sig under denna tid. Detta är också ett minne blott...se nedan...




Jepp...precis som det ser ut så anlitade jag en trevlig finne att finblästra karossen efter att all svetsning var klar....nåväl, den uppmärksamme se att fronten inte är på plats, men jag kommer dit...luuuugn å fiiiin.
Den trevlige finnen gjorde verkligen ett kanonjobb, och jag kan varmt rekommendera honom. Så grymt noga han var...ujujuj.
Han har en portabel blästerutrustning och man hittar honom här: A Salminen




Efter blästringen var det renblåsning (fy vad blästersand kan leta sig in överallt då...), rentvättning medelst förtunning och sedan snabbt på med ett skyddande lager Hagmans CA Primer. En epoxyprimer som funkar.



Nu återstår att täta alla skarvar med karosserikitt och sedan gå lös manuellt med en pensel i alla skrymslen och vrår, för att sedan avsluta med ett till lager primer. Nu tar det sig, som skitgubben sa när....eller hur var det nu....?


Inga kommentarer: