måndag 14 april 2008

Allergier

Kan meddela att undertecknad gått och blivit allergisk på gamla dar. Det yttrar sig genom att jag blir lätt irriterad, rödflammig i nyllet och kan helt spontant vräka ur mig en massa fula och otrevliga ord i en lång följd. Överkänsligheten är dock väldigt begränsad och sträcker sig bara till den stålkvalitét man tillverkar i Kina. Kineserna gör säkert mycket bra grejor... typ....eh.... te... smällare... och säkert nåt annat... men verktyg kan man inte tillverka där. Efter att ha försökt använda min sickmaskin, den som jag bytt lager på, och lyckats ha sönder stativet på, inser jag nu att den är full av rena konstruktionsmissar. Den går helt enkelt inte att använda som det är tänkt. Detta har medför att jag nu köpt mig en riktigt fin pjäs... en gammal hederlig sickmaskin från tiden då Jesus fortfarande sprätte omkring i kortbyxor. Maskinen är en tysktillverkad "Carl Kneusel", och när man gör en sökning på nätet så kommer man bl.a. in på en "Bunkersite". Lite intressant faktiskt eftersom likheten med denna och en "Maschinengewehr 08" är slående! :)

Hur gammal den nu än må vara så må jag då säga att detta är kvalitét på riktigt. Efter isärtagning, avrostning, rengöring, uppsmörjning och ihopsättning så funkar den här maskinen såååååå sött. Svinlätt att rulla, svinlätt att justera (att jämföra med min kinamaskin som nästan krävde rörtång), och bara genom att ta på stålet känner man att här har det inte sparats på krutet.



Maskinen som den såg ut när jag köpte den



Maskinen efter några timmars slit

Inga kommentarer: