söndag 20 maj 2007

Ytterligare ett nyförvärv!

Mitsubishi Pajero... En fantastisk bil... behöver man egentligen nåt annat?
Hade en växellåda liggandes som jag inte visste vad jag skulle göra av och hittade en 7-sitsig pajero med skinnklädsel, A/C, gigantisk glastaklucka, Cruise control m.m. och passande nog var det växellådshaveri på den.... så... som vilken annan människa som helst skulle göra så slog jag till och köpte kärran för en rätt så billig penning....



Jag utgick från att det var samma växellåda i denna -92:a som i bilar fram t.o.m. -90 eftersom motornumret är detsamma... men ack så fel jag hade... växellådan är visserligen samma, men fördelningslådan är annorlunda. Återstod alltså bara att medelst kirurgiskt ingrepp sära på de två lådorna och bygga ihop EN fungerande av två:




Till vänster: -fördelningslådan, till höger: -växellådan



Den "nya" fördelningslådan tvättad både utvändigt och invändigt



Känner man att det blir långtråkigt och lite segt och tjatigt i garaget är det bara att ta fram packningsklistret "Curil" och sätta igång och limma.... shit vad flummig världen framstår efter en stund.... ooooojääääää.... woooooooaaaa..... tjohooooo..... färger......



Tjaaa... vad ska man säga? På en vanlig bil så hanterar man växellådan med en hand i princip... på Pajero måste man ha motorlyft!! Den här gubben väger svinapa!!!!!!!



Vackert... en hybrid mellan årsmodeller väntar på att monteras!

1 kommentar:

Anonym sa...

Häftig ! Får du in den "lilla" Pajeron där bak kanske.

Hans