onsdag 2 januari 2013
Årets Klassiker 2012!?
Det ramlade ner ett brev i från tidningen Klassiker strax före jul. Där står att läsa att min bil blivit nominerad till "Årets Klassiker 2012" bland elva andra bilar. Alla nominerade bilar har dessutom varsin månad i kalendern för 2013. (Mars ser ut att bli en riktigt trevlig månad)
Vilken överraskning och vilken bra julklapp! Riktigt roligt må jag då säga. Det ska bli mycket spännande att se hur långt detta kan gå!
Gott Nytt År!!
Läs mer här: http://www.klassiker.nu/lasarnas_klassiker/arets-klassikerkandidat-3-bmw-2002#comments
fredag 30 december 2011
Klassikerreportage!
Lite försynt måste jag ju erkänna att det känns som en bekräftelse att landets främsta tidning för klassiska bilar ville göra ett reportage om min renovering. Eller förresten...jag skippar det försynta och erkänner istället helt och hållet att det känns aproligt!!! Wohooo! :)
Alltså: Ett stort tack till tidningen Klassiker för det mycket generösa åttasidorsreportaget samt plats på förstasidan! Skribenten Jon Remmers och fotografen Simon Hamelius har gjort ett kanonjobb och jag tackar för alla goda ord jag fått!
Hatten av!
Simon riggar för att ta bilder i farten
Klart proffsen har med sig en portabel studio.
fotnot:
Det finns några sakfel i artikeln, t.ex. att jag skulle vara född i Jokkmokk...vilket jag ju inte är. Kiruna är min födelseort. Jag har heller inte gjort ALLT jobb på bilen, t.ex. lackerat den (förutom undertill och inuti). Min flickvän har också hjälpt till med diverse polering och inredningsjobb. Hon har också försett mig med riktigt god thaimat under arbetets gång. TACK för det, Tilak!
Arbetet startade inte i februari 2011, snarare 2007. Pedant som jag är så känner jag mig också lite småsur på att jag på bilden som är tagen snett bakifrån glömt att stänga förardörren helt...grrr...
Arbetet startade inte i februari 2011, snarare 2007. Pedant som jag är så känner jag mig också lite småsur på att jag på bilden som är tagen snett bakifrån glömt att stänga förardörren helt...grrr...
Men vem bryr sig egentligen? :D
söndag 13 november 2011
Dag 305-307 - Putsning inför...*piiiip*
Så var det dags för lite fejande. Dammigt blir det trots att det stått i garaget mestadels av tiden. Har även fått alla klistermärken och huvisoleringen på plats. Ventilkåpan körde jag över med lite blästring igen och sedan klarlack. Blev mycket fint. Ska nog göra samma på hela insugningsmuppen med rör å allt.
Mittkonsoll med originalradio på plats. Hade även turen att få tag i fyra originalgummimattor som min flickvän var snäll nog att putsa upp. Det ser bra ut...mycket bra!
(Men aj så irriterande att jag glömde ett fult sprejburkslock på instrumentpanelen.)
Fin dag, fin bil!
Den här vyn e schysst!!!
lördag 22 oktober 2011
Dag 304 - Regskylthållare
Tjaaaat, tjaaaat, tjaaaaaaaaaaaaaaaaaat...
Det blev ju så mycket tjat över att jag inte hade registreringsskyltshållaren som sitter original så jag fick ju skaffa fram en då. ;)
...och visst ser det ju bättre ut!! Tackar för allt "tjaaaat" :)
Det blev ju så mycket tjat över att jag inte hade registreringsskyltshållaren som sitter original så jag fick ju skaffa fram en då. ;)
...och visst ser det ju bättre ut!! Tackar för allt "tjaaaat" :)
torsdag 13 oktober 2011
lördag 8 oktober 2011
Dag 299-303 - Småpyssel
Jag vet inte om dagräkningen stämmer längre...jag åker till garaget och pysslar lite då och då men det blir mest kaffedrickande och spekulationer om hur börsen ska gå...ujuj...man har blivit en riktig yuppie på gamla dar! :D
Nå. Lite blir det allt gjort. T.ex. så har jag haft bilen på framvagnsinställning. Nu går den som på räls.
Fyrhjulsinställning ska det givetvis vara även om bakhjulen inte går att ställa.
Alles grün! Bara att köra nu då!
Jag blev så ofantligt less på att krångla med inställningarna och inte få bra gensvar så jag budade och vann en annan begagnad pump på ebay. Chansning, visst, men det visade sig att allmänskicket på den här var mycket bättre än på min gamla. Allt jag gjorde var att tvätta upp den, riva ner den delvis och polera kanaler och packa om den. Vid första uppstart kunde jag direkt märka en skillnad på gången på motorn. Nu går den faktiskt bra på jämna varv men jag blir fortfarande inte helt klok på hur lastkänningen och accelerationsfunktionen egentligen ska kunna funka. Kanske är det dock så att jag jämför för mycket med gången på min 325:a. De här motorerna har ju trots allt 40 år gammal teknik. man kanske måste sänka ribban. Nå. Som sagt, på jämna varv går den sååå sött.
Några dagars körning med en bredbandslambda inkopplad visade hur det egentligen stod till med motorjusteringarna. Nu vet jag och har lärt mig apmycket om kugelsystemet. Roligt!
(På bilden är inte motorn igång...därav den extremt tunna blandningen! :) )
Nu gäller det att ta tillvara på de sista soliga och snöfria dagarna innan eländet börjar! :)
lördag 17 september 2011
Dag 294-298 - Mest krångel faktiskt
Shit att jag har strulat och krånglat nu. Först var det ju tändsystemet som bråkade och fick mig att köpa en helt ny fördelare. Denna fördelare var jättebra rent tändfunktionsmässigt, men givetvis skulle det ju vara nåt fel på den, nämligen att gjutgodset var trasigt så att det trycks olja upp genom hela alltet och ut på backen. Bara att reklamera och vänta i veckor nu. Suck.
Sen börjar jag mer och mer misstänka att kugelfischerpumpen inte är så bra som den borde. Det går att få bilen att gå jättefint, men då är den så fett ställd att den säkerligen drar uppemot tre liter milen. Sen stinker man ju som efter en skoterfärd när man kört några mil också. Har kontaktat lite kontakter nu och det lutar åt att jag faktiskt köper en renoverad pump. Kosta vad det kosta vill. Nu har jag skruvat så mycket i den här att det inte finns mer att göra. Visst, jag har lärt mig massor och det ska man ju icke förakta, men det vore ju roligt om den skulle leverera det jag vill efter allt skruvande!
Det syns tydligt att gjutgodset har porer i sig. Här läcker det upp bakom oringen och sedan ut längs skaftet. Inte bra alls.
Jag höll på att bli smått galen ett tag eftersom bilen både visade tecken på att gå fett OCH snålt. Lambdasond är svaret så jag svetsade fast en s.k. "vårta" på röret och kopplade på en bredbandslambdamätare. Svaret var att bilen går som bäst på lambda 0.75 vilket är waaaay too fett egentligen men det är det enda sättet att få respons i den över hela registret. Det är detta som får mig att misstänka att pumpen inte fungerar som den ska och eftersom jag vet att någon varit och fipplat i den förr så kan man ju misstänka...saker...
Mellan allt strul och tjafs så fick jag dit nytt krom och glas på baklyktorna. Ser mycket fint ut nu. De gamla var inte 100%-iga.
Det blev en sväng till falkenberg också för att heja på min gode 02-kamrat R.Hasselblad. Hasselblad knep 2:a platsen trots att kvalomgången p.g.a. strulande bil ledde till 10:e plats. Grattis Rikard!
Fatta att den här kärran ser fet ut på banan då!!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)