söndag 31 oktober 2010

Dag 232 - Växellådan (insåg just det roliga i att det är just den 232:a dagen med tanke på växellådsmodellen!!)

Planen var ursprungligen att få tag i en femväxlad s.k. dogleglåda...men det var innan jag fattade hur svåra de är att få tag i. En senare plan var att smälla i en 320-låda, femväxlad, men tyvärr insåg jag inte att man måste modifiera tunneln lite för att få plats med den. Det skulle jag ju tänkt på medans jag höll på med plåtarbetet...om jag bara vetat alltså.
Senaste planen är att renovera min 232:a. En fyrpetare. Jag tänker mig att sätta ihop en bra låda av två stycken. Har rivit bägge nu och det första jag upptäckte var att 232:orna visst kan ha Borg-Warner-synkning, något som jag inte trodde först. Har gjort min hemläxa nu och inser att det är bara de tidiga lådorna som har "Porsche-style dito". Synd att jag hade hunnit beställa muffar redan. Nåväl.



















Egentligen ska man använda en speciell avdragare för att ta ut det främre lagret för att dela lådan. Jag har ingen sådan, och dessutom kostar den tydligen tre papp så jag har ingen lust att köpa en heller. Jag byggde ihop en skrotställning och hängde upp lådan. sedan lossade jag bakstycket och använde pressen för att försiktigt pressa ut hela innanmätet. Funkade utmärkt faktiskt!















Den ena lådan ser faktiskt helt ok ut och vid en snabbtest av alla synkringar så känns de också bra. Det enda som bekymrar mig är att bägge lådorna har slitit extremt mycket på shimsen för det främre lagret. Den ena har t.o.m. ätit upp nästan ett helt sådant. Verkar vara en bugg i dessa lådor.















Delarna uppradade. Ska tvättas av och sedan granskas och mätas upp. Lite nya shims, lager, packningar och eventuellt synkringar så ska det nog bli fint!

Inga kommentarer: