torsdag 9 september 2010

Snedsprång!

Jepps, det är sant. Jag har varit otrogen. Men man måste ju få ha lite kul ibland, och inte bara köra i gamla hjulspår! ;) Jag gillar ju egentligen allt bilpysslande, men måste jag välja så har jag en viss förkärlek för plåtjobb. Det är roligt att skära bort äckliga saker och fixa dit nya! Den här patienten behövde nya njurar!


















Många av de gamla 02:orna skulle ju "faceliftas" när det nya utseendet kom -74. Vad man inte alls verkade ha i åtanke var ju att detta, enligt mig, var till det sämre. Plastfront? Vafalls?? Ägaren till den här bilen har sunt tycke och smak, så därför skulle den få tillbaka sitt originalutseende!! :)

Fick tyvärr inte nån bild på själva inmåttningen av den "nya" fronten, men här sitter den på plats i alla fall.


















Det visade sig att någon tidigare ägare tyckt att dubbellyktor var fränt på en 02:a och hade svetsat dit en extraplåt som fått hela fronten att bågna. Syns tydligt på bild. Så kan det ju inte vara.


















Bortskuren sjukdom. Dubbelplåt som är helt obehandlat. Detta är roten till en kexhärd i plåtstackaren.


















Sick- och falsmaskinen ifrån Fasti gör rätt för sig en gång som denna. En fantastisk maskin...dyr, men värd varenda krona.


















Plåten på plats. Krökningen skapades med krympmaskinen och är mallad direkt ifrån min egen front. Blev själv lite förvånad hur lite den faktiskt kröker sig när man väl börjar titta på den.


















Allt på plats och grundat med Zinkspray. Tyvärr var det extreeeemt dåligt med tid så nåt finlir blev det inte tal om. Fick dessutom pressa svetsningen så till den milda grad att plåten slog sig lite. Detta är inte nåt allvarligt och går att fixa till i efterhand. Jag är fullständigt övertygad om att ägaren till bilen löser det galant!!

...fast det känns ju lite tråkigt att lämna ifrån sig nåt som inte är heeeelt klart ändå...suck...   :)

Shit att det var kul att knöla lite plåt igen. Känns som en evighet sedan....längtar redan till nästa projekt...woooohoooooooooooo!!!!!!!!!!!

Inga kommentarer: