tisdag 6 oktober 2009

Dag 132 - Takfimpning

Ett takbyte innebär alltid lite funderingar...och lite risker. Karossen i sig måste ju vara hundraprocentigt uppstagad...check! Man måste fatta ett beslut om var man ska kapa stolparna...check!

Det finns säkerligen hundratals läror om vad som är bäst, men nu gör jag på mitt sätt...därmed basta!

Tanken är att lägga snitten på ställen där det inte finns någon trippelplåt, där jag kan vara säker på att kapningarna blir kontrollerade samt att jag kommer åt väl när det sedan ska svetsas fast igen. Alla stolpar har ett litet hål borrat på innerplåten Dessa hål har jag utgått ifrån och kapat precis i mitten och runt om. Idén är att när det nya taket ska på plats så lägger jag styrpinnar i dessa "hålhalvor" och kan på det sättet vara säker på att allt hamnar där det är tänkt.



Jag behåller en del av C-stolpens inre plåt, dels för att få originallutningen att sikta in mig på, att få en förskjutning av skarven för bättre stadga samt att det helt enkelt är enklast att skarva här. Både upptill och nertill är det många förstärkningar som man annars skulle varit tvungen att gorma och tjafsa med.



Principen visad medelst ett borr.



Kolla! En CAB!!! :)

Inga kommentarer: