tisdag 30 juni 2009

Dag 109-110 - Bromsok

Ibland får ödet för sig att portionera ut en stor skopa tur. För att kunna blästa oken måste dessa pluggas på ett tillförlitligt sätt för att inte riskera att blästra inuti själva mojängen. Man kan krångla till det med olika typer av tejpningar m.m., men man kan också åka på K-Rauta och hitta en VVS-prupp som håller exakt 40 mm, har en fläns som täcker ovankanten samt har ett finurligt handtag för att kunna dra upp pluggen sen. Cleant!



Supportade lite med blästertejp...



Pluggarna nertryckta. Använde här den gamla packningen till kolven, vilket gjorde att pluggen gick ner såååå smooooth. Lägg märke till hur perfekt allt är....



Oken blästrade och tillfälligt inoljade för att inte rosten ska hinna dit över natten. (Kan låta märkligt, men rent stål rostar snabbare än ögat...öh...ögon rostar ju inte iof., men ni fattar)



Hittade särskild bromsoksfärg från Foliatec på tillbilen.se. Har inte testat den förut, men dom utlovar en massa garantier....så vi får välan se!



Honade cylindrarna och monterade sedan kolvar och tätningar. Monteringen skedde med särskild monteringsolja. Nu är det bara att vänta in M9:orna (!) från Walloth för att kunna skruva ihop oken igen.

Inga kommentarer: