söndag 14 december 2008

Dag 75-76 - Tjurved?

Alla som har haft med en klabbe tjurved att göra vet precis vad jag menar. Den till synes mycket enkla formen på balken som skulle tillverkas, visade sig istället ställa till med mycket elände. Någon riktig plåtbockningsmaskin med flyttbara prismor och som tar 1,5 mm plåt har jag inte tillgång till, varför delarna fick skäras ut separat och svetsas. Första försöket slog sig något så ini bomben... absolut för att undertecknad blev lite för ivrig med svetsen för att bli klar någongång. Försökte räta upp skiten men allt blev bara värre så det var bara att börja om från början...




Delarna utskurna. Gamla balken längst till höger.



Insåg att jag för att slippa tjurvedssyndromet var tvungen att temporärt svetsa fast varje del i en 70x70-profil och dessutom spänna fast hela alltet med svetstänger och tvingar... prova slå dig nu då!!!!



Efter lite knöl och bök med mallar, fastsvetsningar samt varsamt miggande blev resultatet ljusår från det första försöket. Balken håller perfekta mått och är spikrak. Ska pillra lite med lagningar i bagageutrymmet nu innan den kommer på plats. Har också insett att jag nog måste byta ut bakre mittsektionen och hoppas att någon vänlig själ har en att sälja till mig...

Inga kommentarer: