onsdag 6 februari 2008

Inget är som väntans tider...not...

Nåå? Händer det nåt med BMW:n då?
-Nej inte mycket. För tre veckor sedan var jag och snackade med blästernissarna och fick till svar att det skulle ta ungefär 2-3 veckor innan dom kunde ta sig an bilskrället. Nu har det gått den tiden så jag ringde dom och fick till svar: "-om två till tre veckor....". Blä... det enda positiva är att jag fått ok på att köra dit den åtminstone, så om jag har tur så kanske det kan gå lite snabbare... Utan blästring kommer jag inte vidare helt enkelt.

Som tur är så förser jag mig med andra projekt. Nu är sick- och falsmaskinen klar. Bronslagringarna gjorde helt klart susen och nu snurrar den på bra. Synd att kineserna inte gjorde detta från första början!



Rollin', rollin', rollin'....



Projektet med hojen knatar på. Har haft lite otur med sega reservdelsåterförsäljare som inte beställer rätt grejor, så det tar sin lilla tid. På bilden ovan syns mitt lilla specialkonstruerade verktyg för att kunna dra centrummuttern på vevaxeln korrekt. Tidigare ägare hade använt sig av hammare och mejsel... en alltför vanlig syn när vissa "löser" problem.



Fattas bara sidokåpor och topplock. Jag klantade mig lite, och utgick från att toppen skulle vara ok. Efter uppmätning av alla fyra ventiler visade det sig att samtliga var krökta... såklart... anledningen till hela motorhaveriet var ju att kolven hade slagit ihop med ventilerna efter att nån klant hade monterat kolven fel. Fattar inte att jag inte tänkte på detta när jag beställde allt annat... så nu får jag snällt vänta på leverans från USA. MC-delar går inte att köpa i det här landet... det är SVINDYRT!!!! Detsamma gäller för verktyg...



Ett litet tips för hobbymekanikern: -Om en skruv gått av, tro inte att en s.k. "grispitt" går att använda, för dom är helt värdelösa. Bättre att borra upp ett genomgående hål genom skruven och sedan banka in en torxbits som är lite för stor. Sedan är det bara att skruva upp...



...och så har jag varit på mc-mässa. Fick nya idéer till projekt. Fastnade helt för detta apcoola bygge som är baserat på en Harley-Davidson Sportster. Ramen är konverterad till stelben och hela hojen är fett avskalad......naaaaaaaaaaajs!!!!!!



Men hallå eller?

Inga kommentarer: