onsdag 10 augusti 2011

Dag 284-287 - Krånglande

Så var då allt kopplingsstrul fixat. Dessvärre fick jag ett obegripligt problem med gången på motorn. Ojämn tomgång, ojämt varvtal oavsett vilket, bluddrande, normal CO men skyhögt HC. Allt tydde på problem på tändsidan så det var bara att sätta igång och testa allt. Nytt fördelarlock, ny kondensator, ny rotor, ny tändspole, en annan fördelare, ställde ventilerna, kompressionsprov, ställde kamvinkel och tändning...och inget hjälpte. Jag har nog alltid tyckt att gnistan på kärran skulle kunnat vara bättre men eftersom inget hjälpte och den inte var svårstartad så tänkte jag att det fick duga. Några gånger sneglade jag på den ifrån BMW nyinköpta tändkabelsatsen och tänkte "...kan det vara? ...neeee...inte DEN...den e ju NY å FIN".

Jovisst är den fin...men...efter ett långt och givande samtal med Lennart på 02-depån så fick jag lära mig mer om inställningarna av dessa motorer än jag läst in på flera veckor. Helt magiskt. Den snubben är ett proffs, sanna mina ord!
Tipset jag fick var bland annat att checka av motståndet i tändkablarna...och visst var det så...jag har tydligen fått fel kablar! Istället för 1 kiloohms motstånd så hade jag cirka 2,4 och mellan tändspolen och fördelaren hade jag 2,5 kiloohm. Fatta att den stackars strömmen blir trött i ögat när den väl når fram till tändstiftet då!

Jag slängde in en biltemasats som jag hade på hyllan...och tro't eller ej, HC:n kröp snällt ner till 400, tomgången blev jämn och varvtalet går nu att hålla i schack. Att det skulle vara så enkelt!

Alltså. Lita inte alltid blint på att man får rätt saker, inte ens om det är original. Jag har lärt mig en läxa nu! :)

Inga kommentarer: