lördag 30 juli 2011

Dag 283 - Svar på tal!

Jahapp...så då fick man sig ett ordentligt jobb då'rå ba' fö' att ja' råka' yppa nåt om att jag ville ha riktiga jobb och inte småkrafs med lister å sånt då. Fast lite roligt var det ju! Kopplingen funkade ifrån början skapligt men har nog alltid varit lite småskum. Dock har jag kunnat lägga i växlarna...tills helt plötsligt när det slutade koppla ur ordentligt. Skumt. Provade lufta. Justera det som kan justeras m.m. men utan resultat. När jag hissade upp bilen så visade det sig att slavcylindern jobbade i sitt yttersta läge och någon centimeter in ifrån det. Så ska det ju inte vara. Kopplingsgaffeln är rak. Hela kopplingen är ny, inklusive urtrampningslagret. Dåliga vibbar nalkades...och farhågorna visade sig vara sanna. Urtrampningslagret var fel. Troligen till en nyare kärra och därför för lågt. På min bil ska det vara 47,5 millimeter högt och det såg det ju inte ut att vara genom hålet där kopplingsgaffeln kommer ut ur sprängkåpan. Inte mycket att välja på...bara att ta ner växellådan då. Äntligen ett riktigt jobb! :)















Man kan t.o.m. SE på slavcylindern att den är för långt ut redan ifrån början. Gummibälgen är liksom nästan redan maxad.















Som tur var hade jag ett korrekt urtrampningslager på hyllan så det var bara att riva ner, byta, och sedan slänga upp lådan igen. Två timmar senare är den på plats igen och allt ser mycket bättre ut. Ska fortsätta imörrn igen!

...svettig som en apa e jag också...huuga...

Inga kommentarer: