måndag 21 april 2008

Dag 41 - Rambenet redo!

Efter timmar av måttagning, malltillverkning och CAD-modellering så blev det såhär:



Snyggt, va? Ja... alltså... jag gick och köpte ett nytt ramben istället. Insåg att det inte är värt att lägga mer timmar på att tillverka egna, när det finns så fina att tillgå i affären. Svindyra kan man tycka, men ibland måste man få vara lite lat också... och nu vet jag ju att det blir bra dessutom!! Någon som är sugen på att köpa en 3d-modell av ett ramben?
Till helgen planerar jag att montera detta och då kommer jag att kunna ta stora steg framåt i och med att jag då kan byta A-stolpen och fixa hjulhuset fram...



Egentillverkat pressverktyg för tröskelförstärkning.



Plåten pressad och svetsad på plats. Materialet är 1,5 mm tjockt så inte ens ett presstryck på 18 ton räckte för att få det rätta djupet... fick vålda lite med släggan också...hehe



Blev "tvungen" (ok då... det var av egen fri vilja) att kapa upp bakflygeln för att kunna komma åt ordentligt. Som synes på bilden så har rosten härjat friskt även här.
Har dessutom, till min stora besvikelse, insett att skärmkanterna jag köpt från cahsel i tyskland inte alls är original... som dom påstod. Fatta att det bara har varit strul med dessa erbarmerliga plattfötter till reservdelsförsäljare!!! Nu har jag beställt nya från BMW här i göteborg... så blir la det gôrbråååå med det!



En ny sickmaskin har införskaffats. Den här fiffiga maskinen klarar man sig inte utan och detta är en riktig proffsmodell som inte bangar för lite slitgöra!

Inga kommentarer: