söndag 13 november 2011

Dag 305-307 - Putsning inför...*piiiip*

Så var det dags för lite fejande. Dammigt blir det trots att det stått i garaget mestadels av tiden. Har även fått alla klistermärken och huvisoleringen på plats. Ventilkåpan körde jag över med lite blästring igen och sedan klarlack. Blev mycket fint. Ska nog göra samma på hela insugningsmuppen med rör å allt.




Mittkonsoll med originalradio på plats. Hade även turen att få tag i fyra originalgummimattor som min flickvän var snäll nog att putsa upp. Det ser bra ut...mycket bra!
(Men aj så irriterande att jag glömde ett fult sprejburkslock på instrumentpanelen.)


Fin dag, fin bil!


Den här vyn e schysst!!!

lördag 22 oktober 2011

Dag 304 - Regskylthållare

Tjaaaat, tjaaaat, tjaaaaaaaaaaaaaaaaaat...

Det blev ju så mycket tjat över att jag inte hade registreringsskyltshållaren som sitter original så jag fick ju skaffa fram en då. ;)
















...och visst ser det ju bättre ut!! Tackar för allt "tjaaaat" :)

lördag 8 oktober 2011

Dag 299-303 - Småpyssel

Jag vet inte om dagräkningen stämmer längre...jag åker till garaget och pysslar lite då och då men det blir mest kaffedrickande och spekulationer om hur börsen ska gå...ujuj...man har blivit en riktig yuppie på gamla dar! :D

Nå. Lite blir det allt gjort. T.ex. så har jag haft bilen på framvagnsinställning. Nu går den som på räls.

Fyrhjulsinställning ska det givetvis vara även om bakhjulen inte går att ställa.



















Alles grün! Bara att köra nu då!















Jag blev så ofantligt less på att krångla med inställningarna och inte få bra gensvar så jag budade och vann en annan begagnad pump på ebay. Chansning, visst, men det visade sig att allmänskicket på den här var mycket bättre än på min gamla. Allt jag gjorde var att tvätta upp den, riva ner den delvis och polera kanaler och packa om den. Vid första uppstart kunde jag direkt märka en skillnad på gången på motorn. Nu går den faktiskt bra på jämna varv men jag blir fortfarande inte helt klok på hur lastkänningen och accelerationsfunktionen egentligen ska kunna funka. Kanske är det dock så att jag jämför för mycket med gången på min 325:a. De här motorerna har ju trots allt 40 år gammal teknik. man kanske måste sänka ribban. Nå. Som sagt, på jämna varv går den sååå sött.

Några dagars körning med en bredbandslambda inkopplad visade hur det egentligen stod till med motorjusteringarna. Nu vet jag och har lärt mig apmycket om kugelsystemet. Roligt!

(På bilden är inte motorn igång...därav den extremt tunna blandningen! :) )

Nu gäller det att ta tillvara på de sista soliga och snöfria dagarna innan eländet börjar! :)

lördag 17 september 2011

Dag 294-298 - Mest krångel faktiskt

Shit att jag har strulat och krånglat nu. Först var det ju tändsystemet som bråkade och fick mig att köpa en helt ny fördelare. Denna fördelare var jättebra rent tändfunktionsmässigt, men givetvis skulle det ju vara nåt fel på den, nämligen att gjutgodset var trasigt så att det trycks olja upp genom hela alltet och ut på backen. Bara att reklamera och vänta i veckor nu. Suck.
Sen börjar jag mer och mer misstänka att kugelfischerpumpen inte är så bra som den borde. Det går att få bilen att gå jättefint, men då är den så fett ställd att den säkerligen drar uppemot tre liter milen. Sen stinker man ju som efter en skoterfärd när man kört några mil också. Har kontaktat lite kontakter nu och det lutar åt att jag faktiskt köper en renoverad pump. Kosta vad det kosta vill. Nu har jag skruvat så mycket i den här att det inte finns mer att göra. Visst, jag har lärt mig massor och det ska man ju icke förakta, men det vore ju roligt om den skulle leverera det jag vill efter allt skruvande!

Det syns tydligt att gjutgodset har porer i sig. Här läcker det upp bakom oringen och sedan ut längs skaftet. Inte bra alls.

Jag höll på att bli smått galen ett tag eftersom bilen både visade tecken på att gå fett OCH snålt. Lambdasond är svaret så jag svetsade fast en s.k. "vårta" på röret och kopplade på en bredbandslambdamätare. Svaret var att bilen går som bäst på lambda 0.75 vilket är waaaay too fett egentligen men det är det enda sättet att få respons i den över hela registret. Det är detta som får mig att misstänka att pumpen inte fungerar som den ska och eftersom jag vet att någon varit och fipplat i den förr så kan man ju misstänka...saker...

Mellan allt strul och tjafs så fick jag dit nytt krom och glas på baklyktorna. Ser mycket fint ut nu. De gamla var inte 100%-iga.

Det blev en sväng till falkenberg också för att heja på min gode 02-kamrat R.Hasselblad. Hasselblad knep 2:a platsen trots att kvalomgången p.g.a. strulande bil ledde till 10:e plats. Grattis Rikard!
Fatta att den här kärran ser fet ut på banan då!!

onsdag 24 augusti 2011

Dag 293 - Fälg- och däcktester

Hugaligen...det här med att få till fälgar och däck var inte enkelt minsann. Idag har jag åkt skytteltrafik mellan däckfirman (som för övrigt var mycket trevliga och hjälpsamma) och garaget och provat alla möjliga kombinationer. 185:orna på 5,5:orna, 165:orna på 5,5:orna och 165:orna på sextummarna. Tyvärr håller ju alla mina fälgar utom de fula sportfälgarna fel ET (Offset) så det är inte lätt att få till det så det inte tar i skärmkanterna. Ett problem är ju att bilen är sänkt, fast det ska ju egentligen inte avgöra nåt eftersom hjulet ändå ska gå fritt. Till slut bestämde jag mig för att köra på 165:orna på 5,5-tumsfälgarna med ET18 och det funkar nog...fast det hade ju sett bättre ut med en högre profil än 70. Nu ser det lite "fjesigt" ut. Dock ser det bättre ut i verkligheten än på bild såg jag nu när jag tankade av kameran. Lustigt hur lurat ögat kan bli då.
Jag märker ju vart det här barkar. Jag kommer att köpa nya fälgar. Det lutar åt klassiska 4-spoke Revolution Wheels på sex tum och ET25. Var i kontakt med England idag, men de kan inte leverera så jag har dem hemma förrän den 15:e september och nog hade jag väl tänkt ut på vägarna innan dess. Det här får alltså fungera tills dess.















185:orna, 70-profil på 5,5-tummarna. Ser märkligt svulligt ut och går inte fritt från skärmkanterna.















165:orna på 6" Intrafälgar. Ser inte klokt ut. Dessutom kan jag inte rekommendera så smala däck eftersom de då går innanför fälgkanten så att säga. Jobbigt om man kör emot nåt.















165:orna på 5,5-tummarna. Den här kombinationen blev bäst även om det ser lite smått ut. Tänk om jag bara hade åttioprofil på dem...eller om jag t.o.m. hade haft 175:or med lite högre profil att testa med. Fälgarna i sig är ju helt ok med kromringar och emblem i navkåpan (kommer senare). Tack G för tipset! :)

Nu ska jag gräva djuuuuuuuuuuuuuuuuuuuupt i plånkan, fundera, tänka, rationalisera och kanske t.o.m. prioritera bort maten resten av månaden....då kanske jag kan har råd att beställa ett par nya fälgar.

De fälgar jag tjatar om är de här:



















Är det inte julafton snart?

tisdag 23 augusti 2011

Dag 291-292 - Kröning

Man får väl kalla det så när man monterar de sista emblemen? Det är aldrig kul att borra i en nylackad kaross dock. Tog måtten ifrån en polares bil (som för övrigt är en exakt likadan som min. Samma modell, årsmodell och färg) och förde över dessa i datamaskinen först för att se så jag mätt rätt. Sen var det bara att tejpa upp och mäta in.















Helt ärligt så höll jag på att goofa mig här. Hade mätt på ett sätt, men ritat in utifrån en annan referens. Tur att jag alltid dubbelcheckar sånt här åtta miljarder gånger innan borren ens kommer inom en radie på sex meter ifrån bilen.















Lite smånervigt är det ju. Blev det rätt?
















Alla hål borrade. Jag brukar ha för vana att grada av hålen och sedan pensla på två lager zinkfärg. Innan monteringen så penslar jag på lite tunnflytande rostskyddsolja i hålen också. Man vill ju inte åka omkring med öppna sår!















Jepp! Ser mycket bra ut. Fatta att alla smådetaljer gör mycket för slutresultatet.
Ifall det är någon som undrar varför emblemen inte blänker så är det för att det är de som satt på original. Det ska vara så. :)















Och så är det fortfarande det där med fälgarna nu. Nu har jag fått tag på 5,5-tumsfälgar i plåt som jag kommer att hänga på med kromringar och 165:or. Det får duga. Det lutar nog åt att i framtiden när jag får lite deg över köper mig ett par fyrekrade Revolutionfälgar med svart centrum...precis som jag egentligen tänkte ifrån första början. Det var ju aldrig tänkt att vara "turbinmodellen". Det bara blev så av en händelse.
De fälgarna blir nog också sextummare, fast med ET28. Det ska funka. Det säger i alla fall mitt CAD-program! :)

Jo...en sak till. Fälgarna i bakgrunden, originalsportpaketsfälgarna, HAR fel färg. Jag vet!